Veelgestelde vragen – Discount Energie

Veelgestelde vragen

We hebben onze website met veel zorg samengesteld maar het kan natuurlijk voorkomen dat iets niet duidelijk is. Daarom kun jij hier nog even kijken of jouw vraag hier beantwoord kan worden. Mocht het zo zijn dat jouw vraag hier niet tussen staat neem dan contact met ons op via ons contactformulier.

Mijn contract

1Kan ik de startdatum van mijn contract aanpassen?

Ja , dat kan.
Start de levering van energie binnen 2 dagen en wil je de startdatum aanpassen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag om dit te regelen.

2Kan ik mijn contract nog annuleren?

Dit kan zonder kosten binnen 14 dagen nadat je van ons de bevestiging van je contract hebt ontvangen. Is de levering gestart binnen deze 14 dagen? Dan betaal je voor de geleverde energie.

Bel 070-2040323

Discount Energie B.V.
Postbus 337
2704AH Waddinxveen

3Wat is de einddatum van mijn contract?

In mijn Discount Energie of op je contract staat de einddatum van je contract. 

Wil je weten of het contract past bij je verbruik, of heb je een aanbod gehad van een andere energieleverancier. Bel dan naar 070 - 204 03 23. Wij helpen je graag.

4Kan ik mijn contract tijdelijk stopzetten?
Helaas kan dat niet. Heb je tijdelijk geen energiecontract nodig? Bel ons, dan kijken we samen of er een oplossing is.
5Hoe verleng ik mijn contract
Fijn dat je wilt verlengen! Vanaf 1 maand voordat je contract afloopt nemen wij contact met je op voor een scherpe aanbieding. Duurt het nog tot 2maanden voordat je contract afloopt en wil je toch alvast verlengen? Neem contact met ons op. We helpen je verder
6Wanneer krijg ik een bevestiging van mijn aanmelding als klant?
Nadat je je hebt aangemeld als klant, ontvang je binnen 24 uur een e-mail met de bevestiging van jouw contract. Geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact. met ons op.
7Hebben jullie een contract voor alleen stroom of alleen gas?
Zeker! Neem contact met ons op voor het beste aanbod voor jou.
8Wat is mijn klantnummer?

Je klantnummer is een persoonlijk nummer dat bestaat uit 9 of 10 cijfers en begint met 020 of 20.

Je vindt je klantnummer op de volgende manieren:

  • in mijn klantportaal
  • in je contract
  • op je jaarrekening
  • in het betaaloverzicht van je bank
  • in e-mails
9Waarom krijg ik een aanmeldbevestiging terwijl ik me niet heb aangemeld?
Wij zoeken het graag voor je uit. Neem contact met ons op, dan lossen we het meteen op.
10Kan ik een contract op een andere (bedrijfs)naam zetten?
Ja, dat kan in deze situaties:
  • Bij een overlijden. De partner kan het contract overnemen.
  • Bij een naamsverandering door een huwelijk of echtscheiding. Het contract moet dan wel al op jouw naam staan. We veranderen de achternaam op het contract.
  • Bij een bedrijfsovername
Neem contact met ons op. Wij helpen je direct verder
11Wat is een opzegboete?

Als je een contract met vastgestelde looptijd vóór de afloopdatum beëindigd, kan het zijn dat wij een opzegboete in rekening brengen. De hoogte van de boete is afhankelijk van je contract. Wij geven een opzegboete omdat wij voor iedereen energie inkopen aan de hand van het verwachte verbruik. Als je het contract vroegtijdig beëindigd lopen wij daardoor inkoopverlies. Daarnaast breek je wettelijk gezien contractbreuk. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.

12Kan ik zomaar worden afgesloten?

Je zult nooit zomaar worden afgesloten. De netbeheerder kan meters afsluiten maar dit gebeurt alleen als een woning als er geen energieleverancier bekend is op het adres. Er zullen altijd eerst brieven met een vooraankondiging naar het adres worden verstuurd. Wanneer de eigenaar niet tijdig reageert kan de netbeheerder de meters afsluiten.

13Ik ga verhuizen, wat gebeurt er met mijn energiecontract?
Het is belangrijk om je verhuizing op tijd aan ons door te geven. Schrijf op de dag van verhuizing de meterstanden op, zowel van het oude adres als het nieuwe adres. De verhuizing en meterstanden kun je per e-mail klanten@discountenergie.nl naar ons mailen of via ons klantportaal aan ons doorgeven. Wij zorgen er vervolgens voor dat de netbeheerder de standen krijgt. Je ontvangt van ons een nieuw contract voor het nieuwe adres.
14Mijn bedrijf is failliet, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Als je bedrijf stopt en het bedrijfspand leeg komt te staan is het aannemelijk dat je jouw energiecontract opzegt. Als je nog een lopend contract hebt, betaal je mogelijk een opzegboete wegens het vroegtijdig opzeggen van het contract (contractbreuk).

 
15Kan ik zelf mijn netbeheerder kiezen?

Je kun niet je eigen netbeheerder kiezen. Er is vastgesteld per regio in Nederland welke netbeheerder actief is. Overzicht netbeheerders.

16Wat doet een netbeheerder?

Netbeheerders zorgen ervoor dat het leiding netwerk en de verdeling van stroom en gas naar alle huizen en bedrijfspanden goed geregeld is.

Meterstanden

1Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit, in dat geval hoef je zelf niet je meterstanden door te geven. Je kunt je meterstanden doorgeven per e-mail of per post.

2Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit, in dat geval hoef je zelf niet je meterstanden door te geven.

3Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. Een slimme meter geeft je ook inzicht in je werkelijke energieverbruik.

4Waarom vraagt de netbeheerder mijn meterstanden op?

De netbeheerder is eigenaar van jouw meter. Er wordt van de netbeheerder verwacht om op nauwkeurige wijze jouw verbruik aan de energieleverancier door te berekenen. Om dit te doen hebben ze jouw meterstanden nodig.

5Ik kan mijn meterstanden niet doorgeven, wat nu?

Mocht je afwezig zijn wanneer wij de meterstanden opvragen, dan zijn wij genoodzaakt om de meterstanden te schatten. Je zult altijd eerst meerdere reminders van ons ontvangen om je meterstanden zelf door te geven.

Betalingen

1Welke betalingsmogelijkheden heeft Discount Energie?
Bij Discount Energie kun je op verschillende manieren betalen. Het makkelijkst is om per automatische incasso te betalen. Wij incasseren dan iedere 5e van de maand jouw maandbedrag. Je kunt ook per factuur te betalen. Je krijgt dan iedere 5e van de maand een factuur per post. De betaling dien je vervolgens voor de 18e van de maand te voldoen. Je kunt de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
2Op welke dag vindt de automatische incasso plaats?

Voorschotbedragen worden omstreeks de 5e van de maand geïncasseerd (tenzij anders overeengekomen). Afrekeningen worden binnen 14 dagen geïncasseerd.

3Kan ik bij Discount Energie een betalingsregeling treffen?

Het is mogelijk om bij Discount Energie een betalingsregeling te treffen. Neem hiervoor contact met ons op.

4Kan ik de incassodatum wijzigen?
Als de incasso een keer niet uitkomt kan dit worden gewijzigd (mits op tijd doorgegeven). Dit kan niet maandelijks worden aangepast. Mocht je dit willen wijzigen neem dan contact met ons op.
5Wat zijn vaste leveringskosten?
De vaste leveringskosten zijn kosten die je maandelijks aan ons betaalt. De hoogte van het bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie verbruikt en is dus altijd gelijk. Je betaalt deze kosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.
6Wanneer krijg ik een jaarafrekening?
De jaarafrekening wordt verstuurd naar aanleiding van ontvangen meterstanden. De meterstanden uitvraag is vaak 12 maanden nadat je klant bij ons bent geworden. Deze jaarafrekening wordt binnen 6 weken verstuurd na de meterstandopname. Er kan ook een afrekening worden verstuurd n.a.v. een wijziging zoals bijvoorbeeld een meterwissel.
7Wanneer ontvang ik een eindafrekening?
Als je het contract hebt opgezegd maken we binnen 8 weken een eindafrekening. Dit geldt ook bij een verhuizing of overstap naar een andere leverancier.
8Waar kan ik mijn facturen inzien?
Je facturen zijn zichtbaar in ons klantenportaal.
9Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?

Dit kan snel en eenvoudig geregeld worden. Als je jouw betaalwijze over wilt zetten naar automatische incasso kun je dit aangeven bij onze klantenservice per e-mail of telefoon. Daarbij is het van belang dat je jouw klantnummer en IBAN doorgeeft. Er dient tevens een SEPA formulier te worden ingevuld en getekend.

Inloggen klant